Diety Odżywianie Suplementacja Trening Zdrowie

Ile Wody Pić?


2011-12-08 18:53:18


Twój organizm składa się w 70 % z wody.Jest ona niezbędna podczas wszystkich procesów życiowych. Potrzebujesz wody do prawidłowego funkcjonowania organizmu i musisz dostarczać ją w odpowiednich ilościach każdego dnia. Niestety, większość ludzi nie nawadnia odpowiednio swojego organizmu, nawet podczas treningu. Zobacz, jakie korzyści przynosi spożycie odpowiedniej ilości wody i ile tak naprawdę powinno się jej pić.


Dlaczego potrzebujemy wody?
Zapewne wiesz, że woda to środowisko życia w Twoim organizmie i odpowiednia jej ilość to często klucz do zdrowej diety. Woda odpowiedzialna jest za utrzymywanie odpowiedniej temperatury ciała. Rozpuszcza i transportuje witaminy, minerały i substancje odżywcze do wszystkich komórek w organizmie. Chroni Twoje narządy i stawy. Usuwa z organizmu zbędne produkty przemiany materii oraz rozcieńcza trucizny. Dzięki niej możliwa jest wymiana tlenowa oraz funkcjonowanie wszystkich procesów metabolicznych. To woda umożliwia przemianę pożywienia w energię czy białko w budulec mięśni.

Ponadto dzięki wodzie możliwy jest proces spalania tkanki tłuszczowej. Pijąc odpowiednią jej ilość zapewniasz sobie sprawny transport erytrocytów, które przenoszą tlen potrzebny do spalania komórek tłuszczu. Dodatkowo podczas wzmożonego wysiłku, organizm zamienia tkankę tłuszczową w energię cieplną, która regulowana jest za pomocą wody. Czy wiesz, że z 1 litrem potu pozbywasz się 580 kalorii? Regulacja temperatury odgrywa również znaczącą rolę w treningach wydolnościowych. Schłodzony organizm jest wydajniejszy i bardziej odporny na duży wysiłek. Odpowiednia ilość wody sprawi, że Twój trening będzie zdecydowanie efektywniejszy.

Czy pijesz wystarczającą ilość wody?
Biorąc pod uwagę statystyki, wody pijemy zdecydowanie za mało. Dziennie każdy mężczyzna powinien jej pić minimum 3 litry. Z kolei kobiety, minimum 2. Wydaje Ci się to zbyt dużo? Koniecznie wypij 1-2 szklanki zaraz po przebudzeniu, ponieważ podczas snu, tracisz jej bardzo dużo. Często właśnie odwodnienie wywołuje poranne zmęczenie i znużenie. Postaraj się pić ją systematycznie w ciągu całego dnia, co 15- 20 minut po 100 ml. Jeśli walczysz z nadwagą wypij również szklankę wody przed posiłkiem. Napełnisz swój żołądek i w ten sposób oszukasz głód.

Jeśli jesteś osobą aktywną potrzebujesz więcej wody. 30 minut przed każdą aktywnością zadbaj o dostarczenie ok. 350 ml. W trakcie treningu wypijaj minimum 150 ml wody, co każde 15 minut. Niezbędne jest również jej uzupełnienie po zakończeniu aktywności. Postaraj się wypić kolejne 350 ml oraz systematycznie dostarczaj ją w ciągu kolejnych godzin. Oprócz aktywności fizycznej, duży wpływ na właściwą ilość spożywania wody, ma pogoda. Jeśli jest gorąco powinno zdecydowanie zwiększyć się jej spożycie. Dodatkowo więcej wody potrzebują osoby, których dieta zawiera dużą ilość warzyw, owoców oraz produktów ziarnistych. Zawierają one dużą ilość błonnika. Podczas jego spożywania, zwiększenie ilości wody jest niezbędne.

Jaką wodę najlepiej wybrać?
Pamiętaj, żeby nie zastępować wody herbatą, kawą, sokami lub napojami gazowanymi. 2 ostatnie zawierają dużą ilość cukrów prostych i najczęściej nie są najlepszym wyborem. Może wydawać Ci się, że ugasisz pragnienie. Jednak nie nawodnią one odpowiednio Twojego organizmu. Wybierając wodę przykładaj dużą wagę do etykiety na butelce. Najlepszą wodą do codziennego spożycia będzie woda mineralna. Istnieją różne jej rodzaje. Do wyboru masz nisko, średnio i wysoko zmineralizowaną - różnią się one zawartością soli mineralnych. Jeśli jesteś osobą aktywną, najlepszym wyborem, będzie woda średnio zmineralizowana. Podczas treningów, wraz z potem pozbywasz się cennych składników mineralnych, których uzupełnienie jest koniecznością. Zadbaj przede wszystkim o odpowiednią ilość sodu w wodzie, jaką spożywasz. Powinien on wynosić 200- 500 mg/l.
Picie wody

Jeśli masz problemy z nadciśnieniem wybieraj wody nisko zmineralizowane. Zbyt duża zawartość sodu, może pogorszyć stan Twojego zdrowia. Wody wysoko zmineralizowane, lepiej jest pić po konsultacji z lekarzem. Za duża ilość soli mineralnych może zaszkodzić Twoim nerkom i wątrobie. Woda destylowana, pozbawiona substancji odżywczych, i woda źródlana, z ograniczoną ich ilością, mogą stanowić uzupełnienie Twojego zapotrzebowania na płyny. Odwodnienie przynosi bardzo poważne skutki. Może niekorzystnie wpłynąć na pracę Twojego organizmu oraz wywołać nieodwracalne szkody. Nie warto ryzykować. Nie obawiaj się, że spożyjesz jej za dużo. Z nadmiarem Twój organizm poradzi sobie znakomicie, z niedoborem jednak może mieć spore problemy.

 Dodaj komentarz
E-mail
Treść
Przepisz kod
 

  Blog HellHound | Zdrowie | Ile Wody Pić? © 2011 HellHound.pl