Diety Odżywianie Suplementacja Trening Zdrowie

Występowanie i Działanie Karnityny


2012-01-20 10:51:20


L-Karnityna znajduje się przede wszystkim w mięśniach szkieletowych i w mięśniu sercowym (98%). Niewielkie ilości występują także w wątrobie, mózgu, nerkach i innych narządach. Jednym z jej głównych zadań jest transport cząsteczek tłuszczu do mięśni, gdzie ulegają przemianie w energię. Właśnie dzięki takim właściwościom karnityna znalazła szczególne upodobanie wśród osób wiecznie odchudzających się, oraz u osób uprawiających aktywność fizyczną (silne pobudzanie, regeneracja oraz wzrost komórek mięśniowych). Niektórzy twierdzą, że pomaga ona również lepszemu natlenieniu mięśni, zwiększając rozszerzenie naczyń krwionośnych.


Związek ten syntetyzowany jest w wątrobie i nerkach z dwóch aminokwasów (metioniny), trzech witamin (B3, B6 i C) oraz żelaza. W organizmie osoby nie uprawiającej jakiejkolwiek aktywności fizycznej dzienna dawka wytwarzanej karnityny wynosi ok. 20mg. I jest to niezbyt duża ilość zważając na fakt iż dziennie tracimy jej średnio od 15 do 20mg. Dostarczana jest wraz z pożywieniem i występuje przede wszystkim w pokarmach mięsnych i nabiale. W produktach roślinnych jej bardzo małe ilości. Najwięcej karnityny zawiera wołowina (95 mg/100 g), oraz wieprzowina (27,7 mg/100 g). Ryby zdecydowanie zawierają jej mniejsze ilości ok. 6 mg na 100 g, ma jej dorsz. Pierś kurczaka zawiera do 4 mg karnityny na 100 g mięsa, w przetworach mlecznych występuje ok. 3-4 mg/100g.

Niezwykle ważnym elementem jej działania jest stabilizacja (regulowanie) poziomu jonów potasu w komórkach, która ma wpływ na zwiększenie zdolności naszej tkanki mięśniowej do wykonywania intensywnych wysiłków fizycznych. Brak karnityny w organizmie jest niebezpieczny. W pierwszej kolejności prowadzi do osłabienia mięśni, a później – nawet do ich uszkodzenia. Jednak jak wykazały badania kliniczne dalsze zbyt niskie dawki mogą doprowadzić do poważnych chorób serca, nadwagi oraz sprzyjać otyłości.

Karnityna wykazuje zdolność do obniżania poziomu cholesterolu i regulacji poziomu lipidów (tłuszczów) w organizmie człowieka. Jest też substancją niezbędną w energetycznych przemianach kwasów tłuszczowych - transportuje je do mitochondriów – niewielkich struktur komórkowych, gdzie ulegają rozłożeniu. Karnityna występuje w postaci L i D, jednak tylko L-Karnityna jest aktywna biologicznie. Karnityna w ostatnich czasach robi wielką furorę. Jej działanie jest przez wielu ludzi chwalone. Pomaga ona osobom pragnącym zrzucić zbędne kilogramy. Zażywanie tego suplementu jest nieszkodliwe, a zatem również w 100% bezpieczne.

Działanie karnityny
Przede wszystkim jest to środek stymulujący przemiany metaboliczne tłuszczów (zwiększa ich przemianę i wykorzystanie jako źródło energii nawet do 70%). Na podstawie tych badań hamuje ona tworzenie się tkanki tłuszczowej w organizmie. Stosowanie jej wraz z odpowiednią dietą sprzyja odchudzaniu i zapobiega powstawaniu efektu jo-jo. Podczas kuracji tym suplementem, aktywność fizyczna (treningi w siłowni, aerobik, pływanie i bieganie) dodatkowo przybliża nas do celu jakim jest zmniejszenie wagi ciała poprzez znaczny ubytek masy tłuszczowej. Dużo sportowców podchodzi ze sceptycyzmem do karnityny, głownie z powodu jej wchłanialności, która wynosi od 5 do 15 %, cała reszta wydalana jest z organizmu. Dlatego aby zwiększyć jej wchłanialność podaje się ją razem z cukrami.

 Dodaj komentarz
E-mail
Treść
Przepisz kod
 

  Blog HellHound | Suplementacja | Występowanie i Działanie Karnityny © 2011 HellHound.pl