Diety Odżywianie Suplementacja Trening Zdrowie

Źródła Białka dla Wegan


2013-02-13 09:39:21


Białko jest niezbędnym składnikiem każdej diety. Odgrywa ogromne znaczenie w każdym sporcie, w szczególności w sportach siłowych. Przede wszystkim odpowiedzialne jest za budowanie masy mięśniowej oraz za regenerację. Bierze udział w większości procesów życiowych oraz buduję każdą komórkę w organizmie.



Jednym z najbogatszych źródeł białka, dzięki pełnowartościowej ilości aminokwasów, są produkty pochodzenia zwierzęcego - w tym mięso i jaja. Produkty te są podstawą diety każdego kulturysty. Czy oznacza to, że weganie, czyli osoby, które prócz mięsa eliminują wszystkie produkty odmięsne, nie mogą dostarczyć odpowiedniej ilości białka? Oczywiście, że mogą. Mimo, iż białko pochodzenia roślinnego jest mniej wartościowe, z powodzeniem można nim zastąpić białko zwierzęce. Produkty bogate w białko roślinne to przede wszystkim: rośliny strączkowe, w tym soja, groch, fasola, bób i soczewica, orzechy oraz produkty zbożowe, w szczególności nasiona. Oto one:
  • Białko sojowe - to jedno z najlepszych źródeł protein, dla osób aktywnych, niespożywających produktów pochodzenia zwierzęcego. Odżywki na bazie białka sojowego zawierają najczęściej ok. 80 % łatwo przyswajalnego białka roślinnego. Ponadto badania naukowe dowodzą, że produkty pochodzenia sojowego, mają korzystne działanie na zdrowie. Zawarte w soi izoflawony, obniżają ilość złego cholesterolu we krwi, chronią układ krążenia oraz obniżają ryzyko powstawania chorób nowotworowych. Spożywanie białka sojowego wzmacnia kości, zwiększając ich gęstość oraz wspomaga procesy metaboliczne, w szczególności w wieku średnim i podeszłym.
  • Białko ryżowe - kolejną alternatywą dla wegan, jest białko ryżowe. Zawarta w nim ilość aminokwasów jest niekompletna, dlatego odżywka białkowa na bazie białka ryżowego, nie jest najlepszym wyborem, w szczególności dla osób aktywnych. Białko z ryżu posiada jednak również zalety. Bardzo rzadko jest produktem alergennym, w szczególności w porównaniu z innymi źródłami białka. Najczęściej zaleca się je jako uzupełnienie diety. Dopiero spożywane z innymi produktami białkowymi, daje oczekiwane rezultaty.
  • Białko pszeniczne - w porównaniu z białkiem sojowym, ma dużo mniejszą wartość biologiczną. Spośród innych odżywek białkowych, wyróżnia je brak laktozy. Dzięki temu spożywać je mogą osoby cierpiące na jej nietolerancję. Ponadto białko pszeniczne nie zawiera cholesterolu. Jest bogate w glutaminę, co korzystnie wpływa na procesy anaboliczne oraz obniża katabolizm białek mięśniowych. Z powodu niekompletnej liczby aminokwasów, najczęściej występuje jednak w połączeniu z białkiem serwatkowym.
  • Białko z konopi - bogatym źródłem białka jest również konopia. Odżywki białkowe, na jej bazie są wartościowe i dodatkowo często zawierają albuminy, mające podobną strukturę do białek naturalnie występujących w organizmie. Białko z konopi zawiera wszystkie egzogenne aminokwasy. Ponadto, odżywki białkowe z konopi mają dużą ilość błonnika oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezbędne w codziennej diecie. Są bogate w antyoksydanty, witaminy i minerały.
Powszechnie panuje przekonanie, że weganizm nie pozwala na osiąganie wyników w sporcie, a w szczególności w kulturystyce. Istnieją jednak przypadki, które potwierdzają, że osoby spożywające jedynie białko pochodzenia roślinnego mogą zdobywać złote medale na różnego rodzaju zawodach.
 Dodaj komentarz
E-mail
Treść
Przepisz kod
 

  Blog HellHound | Diety | Źródła Białka dla Wegan © 2011 HellHound.pl